SKRIV VAD DU LETAR EFTER OCH KLICKA ENTER

DEKORA TREND

Det finns mycket inspiration och intryck runt omkring oss. Massmedier fullkomligt svämmar över av trendtips och vill-ha-inredning. I Dekora Trend har vi samlat det bästa av det senaste och maxat ytterligheterna, så att du kan bli inspirerad, vara kreativ och släppa loss, om så önskas.

Till din hjälp har du även trendspanaren och designbloggaren Trendstefan, känd från bland annat TV4, som återigen är tillbaka med sina trendspaningar och färgstarka kollage. Dessutom låter vi honom berätta om sina bästa tips för att skapa ett trendligt, personligt och hållbart hem.

Det är tydligt att Trendstefan har en välarbetad metod för att alltid vara i framkant med de senaste spaningarna, vilket är något som Dekora värdesätter.

“Min passion ligger i människors beteende.”

Trendstefan har arbetat som trendspanare sedan millenieskiftet och har sedan dess hunnit möta kunder inom alla möjliga branscher. Han är konstant uppmärksam på nya förändringar, beteenden och köpvanor, vilket leder till att han ser kommande trender långt före gemene man.

Som trendspanare är det inte relevant vad folk gillar, postar och pratar om nu, utan vad de kommer följa och gilla om några år, menar Stefan.

Trendstefan har under sina 20 år i branschen ständigt lyckats förutse kommande trender, och vi undrar självklart vad hans hemlighet är.

Det är kombination av ett stark trendkänslighet, analyser av köpbeteende och de sociala beteendet. Vad vi tycker är viktigt nu kanske inte stämmer om 10 år.

TREND RESTING NEUTRALS

I en hyperuppkopplad värld längtar vi efter zoner där vi kan få koppla ner
och koppla av. Oaser och områden där det är förbjudet med mobiltelefon.
I trenden finns en nära och intim känsla. Här vill vi knyta närmre band till personer vi tycker om, till den utökade familjen, och diskutera meningen
med livet. Miljöerna blir ljusare, med neutrala färger och massor av textilier.

Mattor och gardiner i lager på lager. Vi letar efter design med holistiska egenskaper och hälsa är fortsatt i fokus. Vi vill ha utvalda saker ochgränsen mellan kost och design suddas ut. Vi letar efter framtidens antikvitetere som kan ärvas. I rummet ser vi keramik, sand, kanske jord men också massor av torkade växter.

TREND EVOLVING ELVIS

Den snälla revoltören. Den här färgglada och poppiga trenden sammanfaller med naiviteten hos tonåringarna på 60-talet. Lite arga, men också lite sugna
på dans. Inte lika punktligt aggressiv som modebilden varit det senaste året. Trenden präglas av en positivitet och en anivitet, det finns absolut inslag av barnteckningar i trenden.

Vi vill ha saker omkring oss somgör oss glada, får oss att le, för att glömma
det jobbiga i omvärlden. Den färgglada trenden innehåller överraskningar
som t.ex. oväntade förgklickar på oväntade ställen eller att på restaurang få
sin efterrätt serverad på en ballong. Bland materialen ser vi 60-talsreferenser till gummi och färgat glas.

TREND WITCH CRAFT

Den här mörkare trenden har inspiration från 80-talets häxfilmer som
Witches of Eastwick och Döden klär henne. I slottslika miljöer finns mustiga lila, mörka toner som om det vore en förbjuden speakeasy. Absolut en del lyxiga referenser. Här ser vi ockulta detaljer och nya material. Räkna med
flera ockulta tillverkningsreferenser med möbler gjorda av insekter eller bakterier.

Vi ser blanka material, en hel del vit metall och fjädrar och fransar. Som ett sidospår ser vi hur dessa starka kvinnor struntar i inredningsregler och gör på sitt eget sätt. Dimore Studio från Milano inreder med tält och loppisfynd. Mönster på mönster och historiska referenser.

TREND SUSTAINABLE SUNDAYS

Hållbarhet är nyckeln till framtiden. Medvetenheten ökar drastiskt och
viljan till att välja miljöalternativet växer. Vi ser nyfikenheten öka för nya material. Framför allt ett fortsatt intresse för avfallshantering.

Vi gillar varumärken som gjort en större förändring eller uppoffring som
när Hemköp inför pant på matkassar, IKEA lanserar veganglass, McDonalds förbjuder sugrör eller Adidas gör skor av återvunnen plats.

När det kommer till kakel, klinker och mosaik har Dekora ett flertal serier
som är producerat på delvis återvunnet material, både keramik och glas.

Vi arbetar med att hålla nere transporterna och erbjuda våra konsumenter plattor som är så närproducerade som möjligt, vi har både material som produceras i Tyskland och svensk natursten i sortiment.

Peter Langenitz DEKORA Aktiebolag
Stegvägen 24
332 92 Gislaved
Org-nummer: 556336-1442
© 2020 Peter Langenitz DEKORA Aktiebolag